Åpen lab
Åpen lab er et alternativ til lab 7 og 8 for dem som ønsker å jobbe mer med grafiske brukergrensesnitt. Dersom du får godkjent åpen lab, telles det som at både lab 7 og lab 8 blir godkjent.
Forberedelser
Innlevering og oppfølging
- For å gjøre åpen oppgave, må du gjennomføre minst to møter med din gruppeleder før innleveringsfristen (typisk i dine faste gruppetimer), og gi en kort presentasjon av programmet ditt etter fristen.
- Første møte: du trenger ikke å ha noe klart, bortsett fra din idé til hva du ønsker å lage. Det er tilstrekkelig å bare ta en prat med gruppelederen din hvis du uansett er innom gruppetimen, og får noen innspill på idéen din.
- Andre møte må skje før innleveringsfristen, og du må vise progresjon på programmet ditt. Du trenger ikke å være ferdig eller ha et fullt funksjonelt program. Gruppeleder vil gi deg tilbakemelding på hvordan du ligger an, og dersom gruppeleder mener du allerede har bestått, er det ikke nødvendig med et tredje møte.
- Tredje møtet (etter innleveringsfristen) er for at du skal presentere programmet ditt for gruppeleder og/eller noen fra emnestyret.
- Innlevering skjer via mitt.uib.
Oppgaven
Lag ditt eget program basert på uib_inf100_graphics.event_app -rammeverket.
Krav til å få bestått:
- Programmet må være basert på uib_inf100_graphics.event_app -rammeverket.
- Programmet er interaktivt: brukeren kan på en eller annen måte interagere med programmet når det kjører (for eksempel med mus eller tastatur, eller begge deler).
- Programmet fungerer til en slik grad at det kan demonstreres til venner, familie og kjæreste.
- Det er gjort en ærlig innsats på 15 timer eller mer.
- Programmet må ha et visst minstemål av kompleksitet/rikhet ved seg.
Samarbeid
Oppgaven er individuell. Du kan gjerne få hjelp fra medstudenter som ser på koden din og kommer men innspill, men du må lage programmet selv.
Det er OK å benytte kode fra hjelpemidler som Copilot, ChatGPT, StackOverflow, eller andre kilder så lenge det er tydelig merket i koden hva som ikke er ditt eget arbeid. Om du får hjelp, skriv opp navnet deres med en kommentar i kildekoden.
Du kan ikke basere programmet ditt primært på en guide eller detaljert tutorial.
Spørsmål og svar
Har du noen idéer til hva jeg kan lage?
Idéer med lav kompleksitet, men som er akkurat innenfor det som er akseptert om det er solid gjennomført:
- Enkle spill: ordknute, whac-a-mole, memory/bildelotto, hangman, labyrint-spill, tic tac toe og lignende
- Enkelt «paint» -program med fargevelger og tegning med musepeker
Idéer som krever litt mer
- Arkade-spill: pacman, tetris, flappy bird, space invaders, mastermind, plattform-spill, bilspill hvor man flytter bilen til høyre/venstre for å unngå hull i veien, kryss motorveien uten å bli påkjørt, fire på rad, etc.
- Simulering/visualisering av et fenomen i ditt fagområde. Simulasjon av tyngdekraft, partikkelbevegelse, forplantning, pandemi, kollektivtransport osv.
- Program for å registrere, administrere eller visualisere data på et gitt format. For eksempel en treningsdagbok, et program for å holde orden på en samling av vitenskapelige artikler, et program for å notere informasjon om elever i en klasse, et program som viser værdata, osv.
Er programmet mitt komplekst nok?
Se eksemplene over. Dersom programmet er mindre komplekst enn hangman eller tic tac toe, har det sannsynligvis for lav kompleksiset. Men du kan også høre med en gruppeleder eller spørre emneansvarlig om idéen din møter minstemålet av kompleksitet.
Kan jeg få hjelp?
Vi vil ha en kanal på discord for åpen lab, og du kan også spørre gruppeleder om hjelp i gruppene.
Kan jeg gjøre både åpen lab og lab 7/8 om jeg ønsker?
Ja. Dersom du får godkjent åpen lab, vil det telle som at lab 7 og lab 8 automatisk blir godkjent; men du kan gjerne gjøre lab 7 og lab 8 i tillegg hvis du ønsker.
Jeg laget noe skikkelig kult. Kan jeg vise det frem?
Ja, alle som leverer åpen lab blir invitert til å vise frem prosjektet sitt på emnets hjemmeside (selvsagt helt frivillig).