Steg 8: forberdringer
Å gjøre egne forberdringer er frivillig; men det er det beste beviset for deg selv (og andre) på at du har forstått hvordan programmet fungerer.
-
Gjør brettet større.
-
Opprett brettet dynamisk basert på ønsket antall rader og ønsket antall kolonner, slik at det holder å endre på én variabel for å endre størrelsen på hele brettet (dette blir litt enklere hvis vi starter med en slange på størrelse
1
). -
Penere design, finere farger, bedre layout.
-
Deaktiver mellomroms-tasten hvis man ikke er i debug-modus.
-
La spilleren starte på nytt ved å trykke
"Return"
i game-over -bildet. -
Sett spillet på pause ved å trykke på
p
(lignende debug-modus, men uten å vise debug-informasjon). -
Ha en velkomst-tilstand (i tillegg til “active” og “gameover”) som forklarer reglene og hvilke taster du kan bruke.
-
gradvis og mørkere farger jo lengre bak på slangen man kommer.
-
Spiller kan velge ulike størrelser på brettet fra velkomst-skjermen ved å trykke f. eks.
"1"
,"2"
eller"3"
. -
Modus med to epler om gangen.
-
To spillere på samme maskin: La wasd styre den ene slangen og og la piltastene styre den andre (debug-tasten må flyttes til f. eks.
v
(for «verbose»)).- For å få ulike farger på de ulike slangene kan man lage et nytt brett app.last_visited_by_player i tillegg til app.board. Dette nye rutenettet har samme dimensjoner som app.board, og oppdateres med informasjon om hvilken slange som var her sist. Det er tilstrekkelig å oppdatere de rutene som tilsvarer hodene til slangene sine posisjoner.
- For å unngå tvetydighet om hvem som krasjer i hvem, kan vi la de to slangene flytte annenhver gang og heller la timer gå dobbelt så fort. (For å doble timer-hastigheten, legg til linjen
app.timer_delay = 50 # milliseconds
i funksjonenapp_started
.)
-
Modus med massevis av epler, men hvor slangens lengde krymper periodisk (raskere og raskere?) og det er om å gjøre å overleve flest mulig steg.
-
Din egen idé.
Guide til snake av Torstein Strømme er lisensiert under CC-NC-SA 4.0.